Golden Latte

golden latte

Je kent het vast wel, de golden latte! In hippe koffietentjes staat dit inmiddels standaard op het menu. Maar hoe maak je het nou eigenlijk zelf? En wat is er nou zo gezond aan kurkuma? Je leest het in deze blog!

Ingrediënten & bereidingswijze Golden Latte

Ingrediënten voor 2 à 3 personen:

1 el kurkuma(poeder)
½ el kaneel (of meer naar smaak)
Gemalen peper
350 ml plantaardige melk (havermelk of sojamelk)
Optioneel: een snufje gemberpoeder
Optioneel: 1 el zoetmaker zoals ahornsiroop of dadelstroop

1. Verwarm bovenstaande ingrediënten in een pannetje op laag vuur. Giet het vervolgens door een zeefje en verdeel over 2 of 3 glazen.

2. Vul het glas aan met opgeschuimde plantaardige melk! (Havermelk of sojamelk)

3. Enjoy!

Wat is kurkuma?

Kurkuma is een specerij en is afkomstig van de plant Curcuma Longa. Het wordt ook wel geelwortel genoemd. Qua vorm lijkt het erg op gember, maar kurkuma is geel/oranje van kleur. Je kunt de wortel zelf door een juicer doen zodat je het sap kunt gebruiken, maar je kunt kurkuma ook in poedervorm kopen. Een makkelijke manier om het toe te voegen aan je gerechten of aan je Golden Latte.

Kurkuma wordt, naast dat je er Golden Latte van kunt maken, veel gebruikt in gerechten zoals soepen en curry’s. Kurkuma zit ook verwerkt in curry kruiden!

Waarom is kurkuma gezond?

Kurkuma zou onder andere ontstekingsremmend werken, een anti-oxidatieve werking hebben, het zou huidaandoeningen zoals acné en psioriasis kunnen verbeteren, en het werkt mogelijk beschermend tegen longaandoeningen, hersenziekten en  verschillende soorten van kanker. 

Combineer kurkuma met zwarte peper voor een betere opname! Door een beetje peper toe te voegen wordt de opname van kurkuma drastisch verbeterd.

Gebruik jij al regelmatig kurkuma? Laat het weten in de comments!

Niet zo’n fan? Misschien is een Matcha Latte dan meer iets voor jou. Meer weten over de gezondheidsvoordelen van matcha? Die vind je hier.

kurkuma

Bronnen

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27213821/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29020971/

https://nutritionfacts.org/topics/turmeric/

https://nutritionfacts.org/video/which-spices-fight-inflammation/

https://nutritionfacts.org/2022/04/11/why-pepper-boosts-turmeric-blood-levels/

Leave a Comment

Your email address will not be published.