Intuïtief Eten – De Basisprincipes

intuïtief eten

Intuïtief Eten is ontzettend populair geworden. Steeds meer diëtisten en voedingsdeskundigen passen dit toe in hun coaching, wat fantastisch is! Maar wat is het nou eigenlijk? Intuïtief Eten is eigenlijk “gewoon eten”. Zoals het bedoeld is! Maar door de dieetcultuur en door jezelf allerlei regeltjes op te leggen, is eten niet meer gewoon eten. Eten heeft een bepaalde lading gekregen. We hebben een verstoorde relatie met eten en we weten door alle misinformatie die er is niet meer “hoe het nou moet”.

Wat is Intuïtief Eten?

Intuïtief Eten is een anti-dieetmethode. Een methode waarbij je juist heel erg luistert naar de signalen van jouw lichaam. Signalen waarvan je misschien nu nog niet weet dat je ze hebt, omdat ze zijn ondergesneeuwd door regeltjes en overtuigingen. Signalen die je weer kunt gaan voelen door je er open voor te stellen en te gaan luisteren! En vooral heel veel oefenen, oefenen, oefenen.

Er zijn 10 basisprincipes. Dit zijn geen regels, want remember: Het is geen dieet! Regels rondom eten duiden altijd op een dieet. De basisprincipes zijn er juist om jouw relatie met eten en met jezelf te herstellen, om weer te leren luisteren naar jouw behoeftes en de signalen die jouw lichaam geeft.

Wat zijn de 10 basisprincipes?

  1. Ditch de dieetmentaliteit.
    95% van de diëters komt weer terug op hetzelfde gewicht of zelfs meer! Het is uitgebreid aangetoond dat diëten dus op de lange termijn niet werken. Het is tijd om dit echt in te gaan zien, en om jezelf te verwijderen van die dieetcultuur en dieetmentaliteit. Hoe kun je dit doen? Begin alvast met afstand doen van alles dat jou herinnert aan die diëten.
  2. Respecteer je hongergevoel.
    Het klinkt zo simpel, maar eet wanneer je honger hebt. Ik heb het dan over “echte” honger. Niet over emotionele honger of verveelhonger (of andere hongergevoelens), maar echte honger waarbij jouw lichaam energie nodig heeft. Wanneer je dit keer op keer negeert ga je juist last krijgen van overeten. Zodra je wel begint te eten ben je niet meer te stoppen. Mindful eten is dan ook niet meer echt mogelijk. Ook raak je de verbinding met jouw lichaam kwijt als je keer op keer niet doet wat ze vraagt!
  3. Sluit vrede met eten.
    Geef jezelf toestemming om te eten en stop met vechten. Een voedingsmiddel is niet “goed” of “slecht”. Een voedingspatroon kan wel gezond of ongezond zijn. Wanneer je denkt in “goed” of “slecht” werk je juist verstoord eetgedrag in de hand. Wanneer je dan een keer iets “slechts” eet dan denk je: “Nu ben ik toch al slecht bezig, dan moet die zak nu ook maar leeg”. Je luistert op dat moment niet meer naar jouw werkelijke behoefte. Ga voeding zien als neutraal. Haal het “spannende” er vanaf. Wanneer je voeding zo kunt zien, kun je ook makkelijker luisteren naar jouw behoeftes.
  4. Zeg dag tegen de eetpolitie.
    Dit zijn eigenlijk alle stemmetjes in je hoofd die jou vertellen wat “goed” en “slecht” is, wanneer je zou moeten eten, en dat je misschien weer wat strenger voor jezelf moet zijn. Neem hier zoveel mogelijk afstand van! Herken het, en buig het om!
  5. Ontdek voldoening.
    Je wilt natuurlijk fysiek verzadigd zijn (principe 6), maar ook mentaal verzadigd! En dat is waar voldoening om gaat. Dit bereik je door ervoor te zorgen dat je kunt genieten van jouw maaltijden. Zorg dat je ze lekker vindt en eet ook met aandacht!
  6. Voel je verzadiging.
    Wanneer je loslaat hoeveel je zou “mogen” eten, kun je gaan luisteren naar hoeveel je op dat moment nodig hebt. Dit kan elke dag, elke maaltijd compleet anders zijn. Door zo volwaardig mogelijk eten en daarnaast ook de tijd te nemen voor de maaltijden, zul je die verzadiging beter gaan ervaren.
  7. Wees lief voor je emoties.
    Eten wordt vaak gebruikt als een manier om emoties eventjes niet te hoeven voelen. Het is heel belangrijk om andere manieren te zoeken die jou helpen om met jouw emoties om te gaan. Leer emotioneel eten herkennen en kijk of je daar (de volgende keer) iets anders kunt doen.
  8. Respecteer je lichaam.
    Door de dieetcultuur en door onszelf constant te vergelijken met anderen zijn we vooral bezig met wat we allemaal niet mooi vinden en wat er anders moet. Leer te kijken door een positieve bril, en leer respect te hebben voor jouw lichaam. Waardeer wat er allemaal mogelijk is, luister goed naar wat ze je vertelt en zorg er goed voor.
  9. Beweeg en voel het verschil!
    Dat bewegen goed voor je is weet je vast! Vaak bewegen we “om af te vallen” of om daarna iets lekkers te “mogen” eten. Dit is toch echt vanuit de verkeerde beweegredenen 😉 Je beweegt niet zodat je daarna iets “mag” eten. Je beweegt omdat het bijdraagt aan een goede gezondheid! Als je dat zo kunt gaan zien, wordt bewegen ook nog eens veel leuker! Focus je op hoe je je voelt.
  10. Eer je gezondheid met goede voeding.
    Zie eten als iets dat kan bijdragen aan jouw gezondheid, in plaats van iets dat jouw leven moeilijk maakt. Focus je op waar je meer van wilt eten, in plaats van waar je minder van wilt eten. Leer meer over volwaardige (plantaardige) voeding. Meer plantaardige voeding is bewezen beter voor jouw gezondheid. Daarover lees je meer in deze blog!

Gaat dit samen met plantaardig eten?

Ja! 100%. Wel ligt het eraan hoe jij aankijkt tegen plantaardig eten. Zie jij plantaardig eten puur als “het volgende dieet” om wat af te vallen? Dan ben je natuurlijk niet intuïtief bezig. Je legt jezelf dan al snel (onbewust) regels en restricties op. Maar als je (net zoals ik) plantaardig eet vanuit ethische reden en/of om bij te dragen aan jouw gezondheid, dan kan dit net als met ieder ander voedingspatroon ook intuïtief.

Hoe kun je starten?

Word je bewust van jouw huidige gedrag en gedachtes en ga aan de hand van de principes leren luisteren naar jouw behoeftes.

Wil je hier begeleiding bij? De principes van Intuïtief Eten komen terug in mijn VIP-traject. VIP staat voor Volwaardig, Intuïtief & Plantaardig. Ik geloof dat dit, samen met meer plantaardige voeding, de basis is voor een gezond en duurzaam voedingspatroon op de lange termijn! Lees hier alles over het VIP-traject en plan een vrijblijvende matchcall in!

Hoe ver ben jij met intuïtief eten? Laat het me weten in de comments of stuur me een DM via Instagram!

Leave a Comment

Your email address will not be published.