Meer Rust Door Een Gezonde Relatie Met Voeding

gezonde relatie met voeding

Een gezonde relatie met voeding is essentieel als je meer rust wilt ervaren rondom voeding. Misschien ben jij het gewend om regeltjes en restricties te hebben. Dat je bepaalde producten niet eet of in ieder geval probeert om niet te eten. Daardoor ervaar je constant stress. Stress rondom voeding. En wist je dat die regeltjes juist averechts werken? Ik zal je eerst uitleggen waarom dat is.

Waarom werken regeltjes/restricties niet?

Wanneer je jezelf bepaalde voedingsmiddelen verbiedt, dan plaats je ze juist op een voetstuk. Je maakt ze extra aantrekkelijk. Door het niet te mogen, ga je er juist veel meer aan denken en eet je er uiteindelijk juist meer van dan wanneer je het jezelf gewoon zou toestaan. Wanneer ik zeg “denk eens niet aan een roze olifant”, wat is dan het eerste waar je aan denkt? Dat is het effect dat je creëert, het roze-olifant-effect.

“Ik mag geen chocola eten”, zorgt er dus juist voor dat chocola extra interessant wordt. Je denkt de hele tijd aan het feit dat je het niet mag eten. Daardoor heb je de hele tijd het gevoel het te moeten weerstaan. En je kent het vast wel dat je dan na een lange dag thuis komt, je bent moe, je ervaart misschien wat stress van je drukke dag, en je beloont jezelf toch met chocola. Vervolgens denk je “ja, mijn dag is nu toch al verpest, dan eet ik gelijk alles op”, om je vervolgens schuldig te voelen en morgen de regeltjes weer aan te scherpen. 🤯

Wanneer je eet volgens allerlei regeltjes, wordt het ook een stuk ingewikkelder om goed te leren luisteren naar je lichaam. Je bent namelijk bezig met externe dingen (regels) in plaats van interne dingen (wat vertelt je lichaam jou, hoe voel je je, hoeveel honger heb je, wanneer ben je verzadigd, etc.). “Je mag pas eten om X uur”. Dus wat doe je als je een half uur eerder honger hebt? Je negeert je hongergevoel. Een half uur later heb je al zoveel honger dat je begint met eten en eigenlijk niet meer goed aanvoelt wanneer je nou eigenlijk vol zit. Je eet meer dan je nodig had gehad als je had geluisterd naar je hongergevoel, en je voelt je de rest van de dag niet zo lekker. Morgen maar weer wat strenger…

Laat die regeltjes dus los! Die regeltjes brengen jou steeds verder af van een gezonde relatie met voeding. Durf te vertrouwen op de signalen van jouw lichaam. Ik vertel je verderop hoe je in 5 stappen kunt werken aan een gezondere relatie met voeding, waarin de regeltjes verleden tijd zijn.

Die gezonde relatie met voeding, wat is dat eigenlijk? Als je het mij vraagt is een gezonde relatie met voeding dat je op een relaxte manier omgaat met voeding. Niet de hele dag aan het stressen bent over wat je wel of niet mag eten. Dat je kunt genieten van eten.

Als je een gezonde relatie met voeding hebt..

..dan denk je niet in “goed” en “slecht” eten. Maar kijk je naar jouw volledige voedingspatroon.

..dan voel je je niet schuldig nadat je wat lekkers hebt gegeten. Maar je hebt ervan genoten en je kijkt de rest van de dag waar je behoefte aan hebt. (Je hoeft niet te compenseren, en je hebt ook niet het gevoel “het is nu toch al verpest, dus dan kan dit ook nog wel op”).

..dan eet je wanneer je honger hebt, en niet alleen tussen 10 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds.

..dan zijn er geen verboden voedingsmiddelen. Door jezelf niks te verbieden worden de voedingsmiddelen die je nu misschien super aantrekkelijk vindt steeds minder interessant. Je kunt dan ook gewoon in de supermarkt langs de chips lopen en denken “helemaal geen behoefte aan“, in plaats van dat het altijd een “strijd” is “zal ik het wel of niet doen?!”.

..dan hoef je niet te sporten ter compensatie van wat je hebt gegeten. Je sport juist omdat je je daardoor mentaal en fysiek beter voelt – een heel ander uitgangspunt en zo heeft sporten een veel positievere lading!

…dan kun je chocola of een taartje eten en daarna gewoon door met je dag.

En dat klinkt zo makkelijk. Maar wanneer je jarenlang streng voor jezelf bent geweest en/of gewoon geen idee hebt hoe je jezelf nou echt kunt voeden, dan kan dit een enorme uitdaging zijn. Een gezonde relatie met voeding is ook niet iets wat je binnen 2 weken hebt gecreëerd. Daar is meer tijd voor nodig. Tijd om nieuwe gewoontes aan te leren. Tijd om te reflecteren, te analyseren, te ontdekken wat bij jou past, en ook wat niet bij jou past. Maar hoe werk je nou aan een gezonde relatie met voeding?

Deze 5 stappen helpen je op weg:

  1. Bewustwording: Word je bewust van hoe het nu is. Wat eet je, en waarom? Hoe voel je je door de voeding die je eet? En hoe wil je je eigenlijk voelen?
  2. Luisteren naar je lichaam: Eten wanneer je honger hebt, en stoppen wanneer je verzadigd bent. Daarnaast is aandacht besteden aan jouw behoeftes ontzettend belangrijk. Wanneer je op andere vlakken in jouw leven niet krijgt wat je nodig hebt, kan dat een grote invloed hebben op jouw eetgedrag.
  3. Leer hoe je gezond en gevarieerd (plantaardig) kunt eten. Kennis is essentieel voor een gezonde basis.
  4. Eet met aandacht & geniet: Met aandacht, dus zonder tv of telefoon. Yes, dat kan best een uitdaging zijn. Maar wanneer je met meer aandacht bij jouw eetmoment bent, kun je beter genieten van jouw maaltijd en zal jouw lichaam ook beter registreren dat je hebt gegeten, en zul je je fysiek en mentaal beter verzadigd voelen.
  5. Wees lief voor jezelf: Het is een proces dat tijd nodig heeft. Je wilt een manier voor de lange termijn. Die creëer je niet in een paar dagen of weken. Vertrouw erop dat elke stap telt en jou dichterbij die gezonde relatie met voeding brengt!

Door te werken aan die gezonde relatie met voeding, zal je steeds meer rust gaan ervaren. In het begin lijkt het misschien alsof je nog steeds erg veel bezig bent met eten. Wat je eet, waarom je eet, hoeveel honger je hebt, etc. Je bent er echter wel op een andere manier mee bezig. Op een positievere manier. Je bent aan het ontdekken wat werkt, en wat niet. Wat bij jou past, en wat niet. En hoe beter je dat gaat ontdekken, hoe meer vanzelf het zal gaan. Je merkt dat je steeds beter kan aanvoelen wat je nodig hebt. En dat geeft rust.

Wil jij meer rust ervaren?

Wil jij meer rust ervaren rondom voeding? Door te werken aan een gezondere relatie met voeding? Niet meer stressen over wat je eet, je schuldig voelen over wat je eet, maar vol vertrouwen luisteren naar wat jouw lichaam nodig heeft? Dan is mijn VIP-traject wat voor jou. Je leest op deze pagina alles wat jij moet weten over dit traject.

Heb jij een vraag naar aanleiding van deze blog? Stuur me gerust een berichtje via het contactformulier of via de DM op Instagram.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *