Wat Is Een Gezonde Relatie Met Eten?

Gezonde Relatie Met Eten

Hoe weet je of je een gezonde relatie met eten hebt? Een gezonde relatie met eten is zeker niet hetzelfde als “alleen maar gezond eten”. Ben jij de hele dag met eten bezig? Wat mag er nou allemaal wel en niet? Probeer je die “ongezonde” dingen uit je voedingspatroon te schrappen, maar werkt het juist averechts? Blijf je er de hele dag aan denken?

Dit is een verstoorde relatie met eten en dat is een gevolg van de dieetcultuur. Voeding en eten hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Om een gezond voedingspatroon te creëren mag je natuurlijk wel wat weten over voeding en over wat je lichaam nodig heeft, maar de manier waarop we in de praktijk vaak met voeding bezig zijn heeft daar niet zo veel meer mee te maken. We leggen onszelf regels en restricties op, we luisteren niet naar de behoeftes van ons lichaam, en we voelen ons schuldig na het eten van iets lekkers. Je ziet het al aankomen: Dit is dus geen gezonde relatie met eten. Hoe ziet een gezonde relatie met eten er dan wel uit?

Zo herken je een gezonde relatie met eten

Je denkt niet zwart-wit in “gezond” versus “ongezond” eten. Eten is gewoon eten. Het ene voedingsmiddel is voedzamer dan het andere, maar het gaat om het totaalplaatje. Een voedingspatroon kan wel gezond of ongezond zijn.

Je oordeelt niet negatief over “ongezond” eten. Jouw dag wordt niet verpest na het eten van 1 voedingsmiddel dat misschien minder voedzaam is. Het oordelen hiervan werkt namelijk verstoord eetgedrag in de hand, en kan leiden tot overeten. (Want.. de dag is nu toch al verpest).

Eten is niet de enige vorm van beloning, troost of compensatie. Je herkent het wanneer je eten gebruikt als beloning, troost of compensatie. Je maakt daarin een bewuste keuze. Het is niet vanuit automatisme om naar eten te grijpen in deze situaties.

Je hebt geen schuldgevoel na het eten. Een schuldgevoel is het gevolg van voedingsmiddelen bestempelen als “slecht”. Maar wat levert het jou nou écht op om jezelf elke keer slecht te voelen nadat je iets lekkers hebt gegeten?

Je kunt genieten van eten ongeacht “gezond” of “ongezond”.

Je hebt geen eetregels. Eetregels zorgen voor een verstoorde relatie met eten. Je laat externe factoren (regels) bepalen wat en wanneer je mag eten. Daardoor luister je niet meer naar jouw lichaam en wordt het ook steeds moeilijker om de signalen van jouw lichaam te begrijpen.

Je vertrouwt op je lijf in plaats van op je hoofd. Als je honger hebt ga je eten. Je wacht niet “omdat het nog geen 12 uur is” of “omdat het al laat is”. Een hongersignaal (en dan heb ik het over de echte lichaamshonger, niet over verveelhonger / emotionele honger / of andere hongergevoelens die je kunt ervaren) is een teken dat jouw lichaam energie nodig heeft. Negeer je dat? Dan kun je last krijgen van overeten én het kan ervoor zorgen dat de signalen steeds zwakker worden.

Je hebt geen last van eetbuien. Wanneer je eetbuien hebt is dat een teken dat er ergens iets niet klopt. Misschien heb je te weinig gegeten, maar het kan ook zijn dat je niet hebt genoten van het eten, of niet met aandacht hebt gegeten. Het kan zelfs zo zijn dat je op andere vlakken in je leven te weinig voldoening ervaart en die voldoening in eten zoekt.

Je legt jezelf geen restricties op. Wanneer iets niet “mag” wordt het juist extra aantrekkelijk. (Denk vooral niet aan een roze olifant) Door juist alles toe te staan, ga je er vanzelf minder naar verlangen. Wanneer jij echt naar je lichaam leert luisteren dan heb je echt niet elke dag zin in pizza, patat en chocola. Integendeel zelfs!

Hoe kun je hier aan werken?

Door heel bewust te gaan leren luisteren. Luisteren naar jouw lichaam. Gedachtes over eten en over jezelf leren herkennen en ombuigen. En vooral, heel veel oefenen! Focus je op gezond gedrag, in plaats van op restricties. Focus je op hoe je je voelt en wat jouw lichaam je vertelt, in plaats van op externe regels en factoren.

Dit is iets waaraan we tijdens mijn VIP-traject veel aandacht besteden. Luisteren naar wat jij nodig hebt. Oefenen met het luisteren naar de signalen van jouw lichaam. Loskomen van eetregels en restricties, want die leveren nooit iets positiefs! (Denk er maar eens over na)

Wil jij hier mee aan de slag? Bekijk hier alle informatie over het VIP-traject.

Hoe is jouw relatie met eten? Laat het weten in een reactie of via Instagram!

Liefs, Eline

Leave a Comment

Your email address will not be published.